Wednesday 10 August 2011

Kisah baju raya...

Assalamualaikum!

Mem aku merangkap MAK aku adalah seorang suri rumahtangga sepenuh masa.. Tidaklah dia bersenang-lenang duduk di rumah mengira tangga yang memang tak wujud kat rumah tu.. Muahaha.. Mem aku ni pandai la gak menjahit baju.. Orang cakap jahitan sembat yang Mem wat sangat kemas..(Anak dia? Langsung takde yang mewarisi.. Hampeh!) Tapi setakat baju kurung,kebaya and pesen2 sikit leh la.. Suruh wat baju yang macam-macam gaya cam zaman sekarang,memang tak la dibuatnya..

Alkisaaah...Aku tak pernah tempah baju raya kat kedai.. Haruslah Mem yang buatkan.. Sampai sekarang Mem masih ingin menyiapkan baju raya aku.. Tapi....

Kalau aku beli kain untuk wat baju raya sebelum bulan puasa, maknanya.... Aku hanya akan dapat pakai baju tu pada raya ke-3 atau ke-4.. Sadis kan? Semenjak 2 menjak aku dah leh beli kain wat baju sendiri, memang aku belum lagi merasa pakai baju raya baru pada hari pertama Aidilfitri.. Huhu.. Memula kena camni,sedih woo... Nangis aku.. Aku punya la get ready awal-awal pagi raya tuh semata-mata nak pakai baju raya aku yang lawa tuh.. Pas da wangi-wangi,aku pun g la meleset-leset kat Mem..

Aku: Maaak,baju raya adik mane..?

Mem: Baju raya?(Menepuk dahi) Alamak dik! Mak lupe nak jahit la! Adik pakai baju lain dulu la.. T malam mak siapkan..

Aku: Emaaaakkkkkk........:'(


Lama-lama... Aku pun dah tak heran sebab aku tau Mem teramat la busy menyiapkan tempahan baju bajan dari kawan-kawan dia.. Dan aku dapat merasakan tahun ni pun aku akan mendengar ayat-ayat yang serupa cam tahun-tahun lepas.. Sabo je la, kan?

Adios!

No comments:

Post a Comment